Wroclaw (PL) – 3 dny plné poznávání

Wroclaw. Místo, kam bych se sama od sebe asi nevydala. Nicméně mi jednoho krásného dne zavolala má kamarádka Maruška, že má možnost vyrazit jako novinářka do Wroclavi a vzít někoho sebou. No a na určitý věci se prostě neříká ne. ♥ Nakonec z toho byla super dámská jízda.

Pátek

Zlaté doly

Naše první zastávka byla Zlaté doly, kde jsme prošli celou exkurzi. Dostali jsme skvělého průvodce, který dokonce uměl i trochu česky. Mohli jsme mít i českou průvodkyni, ale tu jsme přenechali dětskému zájezdu. Takže pokud budete chtít vyrazit, tak můžete i s dětma. :) Každopádně ten náš průvodce byl i s česko-polským výkladem super.

Celý program byl nejen zábavný, ale i zajímavý. Zjistit, jak to dříve chodilo. Co se dělo se zlatem, které tam bylo vykopáno atd.. Podívali jsme se do všech tunelů, které byly veřejnosti otevřeny. Plus jsme viděli i nově nalezený/otevřený důl, který přístupný jen jedním „patrem“, ty ostatní spodní jsou stále zatopena vodou. A jako bonus se z jednoho tunelů zpět ven vyvezete pravým hornickým vláčkem. :)

V areálu je i dobrá restaurace, dětské hřiště a uniková místnost (tu jsme nezkoušeli). Takže místo se vším všudy. Trochu bych to místem, prostředím přirovnala ke hřenským Soutěskám. :)

Palác Marianny Orańskiej

Kousek od zlatých dolů je palác , který v době jeho rozkvětu musel být nádherným místem. Při jeho návštěvě nám bylo doslova líto, že něco tak úžasného vyhořelo a zchátralo.

Palác byl v posledních letech místem nebo spíš hotelem pro nejrůznější lidi. Už jen z fotek ta tehdejší atmosféra na nás dýchala. Na fotkách jste mohli vidět krásně zdobené sály, zákoutí a společnské místnosti. Bohužel, jak jsem již psala tohle místo v dnešní době se teprve snaží postavit zpět na své nohy. Pokud se sem chystáte, tak díky každému vstupnému podpoříte jeho obnovu zpět.

Wroclaw

Do Wroclawi jsme dorazili pozdě odpoledne. Náš hotel, ve kterém jsme bydleli byl přímo v centru Wroclawi ve vedlejší uličce u náměstí, takže polohou byl na skvělém místě. Pokoje byly krásné, útulné a hezky zařízené. :) Jediné co, tak z okna jsme s holkama koukali na nějaký ohromný kostel, o kterém Zůza (třetí kočka do party) vygooglila, že to byl snad kostel/hřbitov. No, ještě že jsem o tom nevěděla hned první noc. To bych asi radostí neskákala. Takhle jsem už veděla, že na pokoji nestraší a mohla jsem v klidu spát. :D Takže pro případné hosty, ozkoušeno na vlastní kůži, nestráší tam. :D

Když jsme se ubytovali, tak jsem se jen převlékli a vyrazili jsme na domluvenou večeři v restauraci Gastropub Wroclawska, která byla také kousek od hlavního náměstí. K jídlu jste si zde mohli dát jen tradiční jídla. :) Jako předkrm jsme dostali sleďový tataráček, který byl opravdu výborný. Druhý chod bylo maso myslím na švestkové omáčce. Já normálně maso na švestkách nemusím, ale tohle bylo chuťově zajímavé a hodně dobré. Snědla jsem to všechno. :D Na závěr byla ještě sladká tečka v podobě pyrožků s čokoládou a zmrzliny zalité bublinkami (prosecco). :) (Ta zmrzlina už moc tradiční nebyla, ale i tak to byla dobrá kombinace.)

Sobota

Wroclaw

V sobotu byla na programu Wroclaw samotná. Hned ráno po snídani jsme měli sraz s naším průvodce Arkadiuszem , který byl opravdu profík. Měl skvělou angličtinu a výklad byl nejen zábavný, ale i zajímavy. Prošli jsme si všechna důležitá místa, všechna krásná místa a celý den jsme završili v restauraci Novocaina na náměstí. Interiér této restaurace byl, jak kdyby se tam měla každou chvíli objevit nějaká jazzová kapela. (Mně to teda tak přišlo :D) Místo bylo jedním slovem prostě hezké.

Já si k obědu dala polévku, králíka s noky a panacottu. Sem na jídlo doporučuji jít. Výborný! Po obědě jsme se s naším průvodcem rozloučili a pokračovali dál.

*K prohlídce města musím ještě dodat, že celé město je pokryté nejrůznějšíma postavičkama skřítků. Každé místo má svého. (Knihkupectví, hotely, restaurace, univerzita, historická místa atd..) Dokonce můžete ve Wroclawi koupit i mapu se všema skřítkama a můžete se vydat po jejich stopách. Mně osobně to přijde jako skvělý plán nejen pro děti. Hledání skřítků a zároveň procházka po všech historických a krásných místech ve městě. A pokud budete chtít prohlídku s průvodcem, tak Arkadiusz Vám bude říkat i malé historky nebo příběhy k jednotlivým skřítkům, kteří jsou cestou během prohlídky města. :)

*Na ostrůvku uprostřed Wroclawi doporučuji noční procházku. Jako na jediném místě se dochovalo původní plynové osvětlení.

Photo 10.06.17 15 41 50

Muzeum Polské historie

Lépe propracované muzeum jsem neviděla. Fakt. Celé muzeum je o Polsku a jeho historii. Vedle klasických muzeí je tohle muzeum pravým opakem. V ohromném prostoru je například postavený baráček, který je zařízený a vy si ho můžete projít. Dále například starý vagón, ve kterém byli převáženy rodiny behem světové války. Vězeňské cely, stará kola a mnoho dalšího. Takhle to zní asi jako normálka, ale tady můžete na vše sahat, vyzkoušet si nebo si prohlídnout pořádně. Na jednu stranu z některých věcí mrazí, ale i tak je to skvělé místo. Jak jinak ukázat dnešním mladým o čem to tenkrát bylo. Z obrázků a učebnic si toho neodnesou tolik jako z tohoto velmi dobře propracovaného muzea.

Pro Nás čechy tohle místo asi nemá tak velký význam jako pro poláky, až na pár drobností se nás muzeum netýká, ale je dobré vědět, jak to tenkrát bylo i ve vedlejším státě. A případně by se některá česká muzea mohla inspirovat. ;)

Festival Piva

Další sobotní zastávkou byl pivní festival, na který nás doprovodila Natálie – češka žijící ve Wroclawi. Seznámila nás s Darekem (doufám, že to píši správně), který vlastní s pár kamarády Letající pivovar. A hádejte, kde tenhle pivovar vaří pivo. Kdo hádaj, že v ČR, tak má zlatého bludišťáka. Vedle skvělého piva nás Darek překvapil i výbornou češtinou. Kdyby mi Natálie neřekla, že je z Polska, tak bych jí nevěřila. Jeho přízvuk a výslovnost… naprosto ukázkové! Takže, když někde potkáte Letající pivovar, tak se zastavte na pokec za Darekem a ochutnávkou jeho piva. :)

*Na Festival piva jsme vyrazili tramvají. Pokud se rozhodnete někam posunout také tramvají, tak je super, že lístky si můžete koupit i uvnitř tramvaje a zaplatit můžete i kartou. Za nás holky teda velké plus.

Koncert v Národním Fóru hudby

Z pivního festivalu měl být přesun na hotel, kde jsme se měli převléknout a vyrazit na koncert. Bohužel díky dopravě jsme to vůbec nestihli a přišli o celý koncert. Musím říci, že mě to mrzí. Podle Arkadiusze to je nezapomenutelný zážitek. Koncertní místnost je prý architektonicky udělaná tak, že hudbu nejen slyšíte, ale i cítíte. Když budete mít možnost, tak vyražte a dejte mi vědět. Já si to příště ujít už nenechám!

Opět samotná Wroclaw

Když nám nevyšel koncert, tak jsme se s holkama courly po městě, něco málo nakoupily a vyrazily na skvělou indickou večeři do restaurace opět kousek od hlavního náměstí. :) Večer jsme se vrátily zpět na pokoj a padly za vlast. V nohách jsme měly opravdu hodně kilometrů.

Neděle

Hydropolis

V neděli jsme měli brzký budíček a hned po snídani jsme vyrazili směr Hydropolis, kde jsme měli domluvenou prohlídku od 9:00. No, nevím kde se stala chyba, ale vzhledem k tomu, že hydropolis mělo otevřeno až od 10:00 a my jsme v 10:30 museli být už zas jinde, tak nám to nevyšlo. Stejně jako koncert, tak i tohle bych zrovna ráda viděla. Nicméně pokud máte děti, tak určitě doporučuji. Na internetu to vypadá moc dobře. :)

Hala století ve Wroclawi

Budova, která má pro Wroclaw svou historickou hodnotu. Dokonce je od roku 2006 zapsaná v památkách UNESCO. Ohromná budova, která do určitého roku držela prvenství díky své kopuli. Ve stejném „areálu“ je i muzeum moderního umění, kde jsme se také byli podívat. Odborník na umění nejsem, tak Vám raději ukážu fotky. :)

Zoo – Afrykarium

Nejprve jsme dali oběd v restauraci u Zoo. Já si dala pyrožky na sladko s jahodovou omáčkou. (Kdybych tu měla blahem slintajícího smajlíka, tak bych Vám ho sem dala.) :D Ale nemám, tak pokračujeme dál :D

Po obědě jsme se konečně vrhli na samotnou Zoo. Tak trochu jsem se těšila, že si jí projdeme celou nebo aspoň nějaký větší kus, ale bohužel. Viděli jsme podvodní svět – afrykarium, které bylo naším hlavním cílem v této Zoo. :) Afrykárium je plné ohromných akvárií s nejrůznějšími podmořskými živočichy. Nebylo to špatné, ale já osobně bych si představovala třeba více korálů uvnitř… Chvilkama mi to přišlo takové moc prázdné. Dále tam mají podvodní tunel, kterým když procházíte, tak nad vámi plavou všechny rybičky atd.. Ten byl super. V další části afrykária se dostanete až do tropické části, kde jsou například hrochové, kapustňáci, krokodýli a další.. :)

Když jsme se z vodního světa dostali ven, tak jsme už zamíři zpět k autu a vyrazli jsme směr Praha.

______________________________________________________________

Závěr: Výlet to byl super, i když jako press trip měl pár much. Ty ale nijak tomuhle místu neubírají na kráse a já Wroclaw doporučuji. Je to krásné město a stojí za to ho navštívit. Co třeba teď v listopadu o prodlouženém víkendu? 17.11. je státní svátek. :) Podzim tam může být nádherný. Navíc to ještě není tolik profláknuté místo, jako třeba Budapešť, kde už byli všichni.  :)

Galerie z celého výletu tady: